Michiel Grauss

‘We hebben hier goud in handen, maar we moeten wel zorgen dat we dat houden.’

05 februari 2024

Als voormalig wethouder van Rotterdam, was Michiel Grauss zeer verrast door de band tussen gemeente Bodegraven-Reeuwijk en haar inwoners. “In Rotterdam merkte ik dat de afstand tussen politiek en inwoner gigantisch was. Hier is die afstand veel kleiner. Inwoners vinden iets en nemen sneller contact op en dat is fijn.

We gaan een goed gesprek nooit uit de weg en zijn altijd bereid om te luisteren en onze keuzes uit te leggen. Want die zijn er genoeg, niet alleen wet- en regelgeving zorgt ervoor dat niet alles kan en mag, maar we hebben ook te maken met onze financiële positie.”

Een kwestie waar Grauss zich zorgen over maakt in de gemeente zijn de boeren, want volgens hem ontbreekt daar het toekomstperspectief. “Zeventig procent van onze gemeente bestaat uit boerenland, wat in het bezit is van een klein aantal boeren.

Deze boerenbedrijven zijn vaak al generaties in de familie, maar door de strenge regelgeving is het niet duidelijk of hun kinderen ook wel echt een toekomst als boer kunnen hebben. Daarom is het belangrijk dat we samen met de boeren nadenken over nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.”

Veiligheid

Nu zijn tweede jaar als burgemeester is begonnen, is het volgens Grauss tijd om te zorgen dat eerder gemaakte besluiten dit jaar ook echt uitgevoerd gaan worden. “Een onderwerp waar ik me mee bezig heb gehouden is handhaving. We zijn van twee naar vier Boa’s gegaan.

Extra capaciteit is fijn, maar we moeten ook goed kijken naar de inzet, is dat in de wijken, bij de scholen of juist tijdens evenementen. Je kan honderd van dit soort vragen stellen, maar komend jaar moet duidelijk worden hoe we de Boa’s zo effectief mogelijk gaan inzetten.”

Nu staat veiligheid sowieso hoog in het vaandel bij de burgemeester. En op dat onderwerp scoort deze gemeente heel erg goed volgens hem. “Het veiligheidsgevoel is groot. Het is van belang dat we dit zo houden.

Het aantal inbraken in Waarder heeft bijvoorbeeld grote impact op dat gevoel. Ik knok ervoor, samen met de politie, dat dit niveau goed blijft, dat we er bovenop zitten. Want als je niks doet dan zijn we het kwijt.”

Wederzijds respect

“We hadden het afgelopen jaar een tijdelijke Boa uit Rotterdam in dienst. En het viel haar op hoe ze in deze gemeente werd aangesproken. Geen grote mond, geen gescheld. Hier communiceren mensen een stuk respectvoller met elkaar.

Het zijn echte gemeenschappen waar we elkaar kennen en helpen. En daarmee hebben we goud in handen. Maar als je hier woont dan zie je dat niet altijd. En dat is logisch, want het is hier normaal. En daar mogen we juist heel dankbaar voor zijn.”

Ondanks de positieve dingen die Grauss dit jaar heeft gezien, zijn er ook onderwerpen waar hij meer de aandacht op wil focussen. “Zo sta ik vaak met de auto, vanuit Reeuwijk, in de file. En dit zou heel makkelijk opgelost kunnen worden met een Bodegravenboog.

De huidige situatie zorgt niet alleen voor slechte verkeersveiligheid, het is ook nog eens slecht voor het milieu. Dit weten ze in Den Haag ook, maar toch moeten we continu blijven vechten om hierover gehoord te worden. Natuurlijk gaan ministers ook met een kleine gemeente in gesprek, en natuurlijk wordt er geluisterd. Maar nu is het echt tijd voor actie.”