dodenherdenking

Op 4 mei ben ik 2 minuten stil. U ook?

23 april 2024

De Tweede Wereldoorlog lijkt misschien lang geleden, maar elke dag zien we beelden van oorlog voorbij komen op het nieuws. Mensen die lijden en geliefden verliezen. In onze gemeente vangen we zelfs mensen op die door oorlog zijn gevlucht.

Ook al is het conflict ver weg, het is belangrijk dat we stilstaan bij wat er gebeurt. Laten we samen stilstaan op 4 mei, een moment van reflectie en herdenking. In deze stilte eren we degenen die hun leven hebben gegeven voor vrijheid en vrede. Laten we nooit vergeten en laten we samen de waarde van vrijheid koesteren.

Bent u om 20:00 uur ook 2 minuten stil? In onze dorpen zijn er verschillende 4 mei-comités die een bijeenkomst organiseren. U bent van harte welkom om daarbij aan te sluiten om samen te gedenken.

Nieuwerbrug

19.50 uur: Bij het gedicht op het plein voor Wierickehuis, is er een overdenking met een woordje van de voorzitter van de Oranjevereniging en van wethouder Robin Kersbergen. Er is twee minuten stilte en de Taptoe wordt geblazen. Daarna vliegen de duiven als symbool van de vrede. Na afloop is iedereen welkom voor een kopje koffie of thee.

Reeuwijk-Brug

19.30 uur: Met een stille tocht lopen we vanaf De Ark naar de gedenkplaats in het Dag HammarskjÆldplantsoen

19.50 uur: We herdenken bij het monument met muziek van OBK, de Taptoe, 2 minuten stilte en het Wilhelmus. Burgemeester Michiel Grauss legt samen met de scouting en met leerlingen van OBS De Venen een krans. Predikant Muriëlle van Diepen van de Protestantse Gemeente De Ark verzorgt een toespraak. Leerlingen van groep 7 van OBS De Venen lezen drie gedichten voor. We sluiten weer af in De Ark.

Bodegraven

19.30 – 20.15 uur Ceremoniële herdenking bij het monument voor de aula op  begraafplaats Vredehof.

Voorafgaand aan de twee minuten stilte om 20.00 uur zullen gedichten worden voorgedragen (Rob van der Moolen), klinkt er muziek (Pieter de Jong op piano en Saskia Teunisse op blokfluit), is er een bijdrage van Bastiaan Meijer en worden de namen van de slachtoffers uit Bodegraven genoemd (door Cock Karssen). Na de twee minuten stilte volgt het zingen van het volkslied en aansluitend een bloemlegging o.a. door wethouder Jan Leendert van den Heuvel). De herdenking wordt afgesloten met een gezamenlijk gezongen lied.

20.45 uur Theater na de Dam – Evertshuis
Bert Vos & The Klezmer Society – Wie niet weg is, wordt gezien
Muziekvertelvoorstelling gebaseerd op het gelijknamige boek van Ida Vos. Deze voorstelling wordt georganiseerd in samenwerking met het Evertshuis.

Waarder

19.25 uur: Met een stille tocht lopen we vanaf het kerkplein van de Ned. Herv. Kerk naar het verzetsmonument. Daar wordt de Taptoe geblazen en is er 2 minuten stilte. We zingen vs1 en 6 van het Wilhelmus en er zijn kransleggingen. Een leerling draagt een gedicht voor en er is een toespraak van wethouder Dirk-Jan Knol. Vervolgens is er een defilé langs het monument. Na afloop is er koffie in de Huiskamer van Waarder.