(WMO) Hulp en ondersteuning aanvragen

Als u hulp of ondersteuning nodig heeft, probeert u dit eerst zelf te regelen. Lukt het u niet (volledig) om zelf voor hulp te zorgen? Dan kunt u dit melden. Samen met u zoeken we naar een passende oplossing zodat u zelfstandig kan meedoen in de maatschappij.

Goed om te weten

U kunt ook bij ons terecht voor het aanvragen van hulp bij het huishouden, een vervoersvoorziening (zoals bijvoorbeeld een scootmobiel), een woonvoorziening (zoals een douchestoel of een tillift) of een woonaanpassing (zoals een traplift of aanpassing van de badkamer).

Wanneer u een melding WMO heeft gedaan, versturen wij u dezelfde week nog een ontvangstbevestiging per post. Heeft u nog vragen? Laat dan een terugbelverzoek achter bij het Sociaal Team op telefoonnummer 0172- 769 218.

Wat doet de WMO-consulent?

  • De WMO-consulent kijkt samen met u wat u zelf kunt regelen, eventueel met hulp van kinderen, familie, buren of vrijwilligers. Afhankelijk van uw hulpvraag kan het ook zijn dat u wordt doorverwezen naar een organisatie die u verder kan helpen.
  • De Wmo-consulent komt bij u op huisbezoek voor het gesprek. Vindt u het fijner om op een andere locatie af te spreken? Geef dit dan aan als u contact met ons opneemt.
  • Twee mensen horen en onthouden meer dan één. U kunt iemand die goed op de hoogte is van uw situatie vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn.

Eigen bijdrage

Voor een aantal voorzieningen moet u een eigen bijdrage betalen. Bijvoorbeeld bij:

  • Hulp bij uw huishouden
  • Vervoersvoorzieningen die in bruikleen worden gegeven (zoals een scootmobiel)
  • Woonvoorzieningen die in bruikleen worden gegeven of die uw eigendom worden (zoals een douchestoel of een tillift)
  • Woonaanpassingen (zoals een traplift of een aanpassing in uw badkamer).

Bij de berekening van uw eigen bijdrage wordt onder andere rekening gehouden met uw (gezins)inkomen, uw leeftijd en de samenstelling van uw huishouden.

Hulp nodig bij uw hulp- en zorgvraag?

Heeft u als inwoner van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk een gesprek met Ferm Werk of het Sociaal Team? En heeft u behoefte aan ondersteuning/bijstand tijdens dit gesprek? Dan kunt u een familielid, vriend(in) of iemand van de kerk meenemen. Ook is het mogelijk u te laten bijstaan door een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Wij helpen u graag

Cliëntondersteuning biedt onafhankelijke hulp en ondersteuning, die u niet zelf hoeft te betalen. Dat doet de gemeente. De hulp wordt geboden door opgeleide onafhankelijke adviseurs, die u bijstaan bij bijvoorbeeld het vinden van de juiste zorgaanbieder, het aanvragen van een voorziening of tijdens een gesprek met de gemeente. Zij geven u informatie en advies op alle leefgebieden (zorg, jeugdhulp, wonen, welzijn, onderwijs en werk & inkomen). Als inwoner van Bodegraven-Reeuwijk heeft u recht op deze vorm van ondersteuning.

Wilt u gebruikmaken van cliëntondersteuning?

Wilt u als inwoner van de gemeente gebruikmaken van deze dienstverlening? Dan kunt u terecht bij belangenorganisatie Stichting KernKracht of Stichting MEE Midden-Holland.

Stichting KernKracht
Tielweg 3
2803 PK Gouda
T (0182) 54 98 13
E stipgouda@kernkracht.nl
W www.kernkracht.nl

Voor mensen met een psychische beperking (volwassenen).

MEE Midden-Holland
Tielweg 3
2803 PK Gouda 
T (0182) 52 03 33
E servicebureau@meemh.nl
W www.meemh.nl

Voor mensen met een verstandelijke beperking (volwassenen), jeugd en volwassenen.