Vreemdelingenpaspoort

Woont u in Nederland, hebt u niet de Nederlandse nationaliteit, maar wel een verblijfsvergunning type I of II? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen.

Goed om te weten

  • Een vreemdelingenpaspoort is net zo lang geldig als uw verblijfsvergunning, maar met een maximum van vijf jaar.
  • Vraagt u ook een vreemdelingenpaspoort aan voor uw kind? Neem dan uw kind mee.
  • Is uw paspoort kwijt of gestolen? U hoeft geen aangifte bij de politie te doen. Bij de aanvraag van een nieuw paspoort wordt een verklaring van vermissing ingevuld. Vindt u later alsnog uw paspoort? Lever dit dan in bij de gemeente, dit paspoort is namelijk niet meer geldig.
  • Het duurt 2 tot 4 maanden voordat uw vreemdelingenpaspoort klaar is. U moet het dan binnen 3 maanden ophalen bij de gemeente.

Meenemen

  • Uw geldige verblijfsvergunning
  • Een bewijs dat in uw eigen land geen paspoort kan krijgen. Bijvoorbeeld een brief van uw ambassade.
  • U dient direct af te rekenen, dus zorg dat u voldoende geld bij u heeft of op u rekening heeft staan als u het bedrag per pin voldoet.
  • Een pasfoto moet voldoen aan bepaalde eisen.
     

Tip: In het klantcontactcentrum staat een pasfotoautomaat. Een setje van vijf pasfoto's kost €6,- wat u contant dient te voldoen. Let op: de automaat geeft geen wisselgeld! De pasfotoautomaat is niet geschikt voor kinderen onder de acht jaar.


Wilt u in het kcc foto's laten maken? Zorg ervoor dat u ruim voor uw afspraak aanwezig bent en maak de foto's vóórdat u uw volgnummerbonnetje pakt.

Neem dan bij iedere aanvraag ook het volgende mee:

  • Geldige, originele identiteitsbewijzen van de gezaghouders.

Bezorging 

De gemeente bezorgt vanaf 1 december 2019 gratis het door u aangevraagde reisdocument bij u thuis, op het werk of op elke andere gewenste locatie in Nederland, behalve op de Waddeneilanden. AMP Groep bezorgt voor de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de documenten.

Het bezorgen van uw reisdocument gaat in vijf stappen:

  • U krijgt binnen vijf dagen na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum een e-mail en sms zodra uw paspoort of identiteitskaart gereed is.
  • U logt in op mijnafspraak.nl waar u kunt kiezen waar en wanneer u uw paspoort of identiteitskaart bezorgd wilt hebben.
  • Op de dag van de bezorging ziet u op mijnafspraak.nl een foto van de medewerker die bij u langskomt.
  • De medewerker controleert bij aankomst uw identiteit aan de hand van het nieuwe document en overhandigt u het product.

Indien van toepassing neemt de medewerker het oude document in en maakt dit in uw bijzijn ongeldig.

Geen e-mail of internet

Wanneer u niet beschikt over een internetverbinding kunt u nog steeds uw product laten bezorgen. In dat geval wordt u binnen vijf werkdagen na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum gebeld om een afspraak te maken.   

Bij levering van paspoort of identiteitskaarten voor meerdere gezinsleden of huisgenoten, moeten al die gezinsleden of huisgenoten op het moment van bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen. De identiteiten worden vastgesteld en iedereen tekent voor ontvangst. Tot 12 jaar tekent alleen één van de ouders of verzorgers. Kinderen vanaf 12 jaar tekenen mee voor ontvangst.

Bezorging is niet mogelijk als:

  • U uw paspoort en identiteitskaart snel nodig heeft en een spoedaanvraag doet.
  • Uw paspoort en identiteitskaart een geldig visum bevat, dat u nog wilt gebruiken.
  • U uw paspoort op één van de Waddeneilanden wilt laten bezorgen.

In deze gevallen haalt u uw paspoort en identiteitskaart af aan het loket waar u de aanvraag heeft gedaan.

Het paspoort en de identiteitskaarten worden bezorgd op uw woonadres, werkadres of verblijfadres. De bezorgtijden zijn:

  • Maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 21.00 uur.
  • Vrijdag en zaterdag tussen 8.30 en 18.00 uur.

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan het bezorgen.

Kosten

Product Prijs
Vreemdelingenpaspoort € 53,95
Extra kosten voor spoedaanvraag € 48,60