Gehandicaptenparkeerkaart

Heeft u een loopbeperking waardoor het u niet meer lukt om langere afstanden te lopen en wilt u daarom gebruik maken van openbare gehandicaptenparkeerplaatsen? Dan kunt u bij de gemeente een aanvraag doen voor een gehandicaptenparkeerkaart of uw huidige kaart verlengen.

Aanvragen of verlengen

Vul het formulier in en stuur deze op naar:

Postbus 401
2410 AK Bodegraven

Voeg bij het aanvraagformulier de volgende stukken:

  • Een recente pasfoto
  • Kopie van uw identiteitsbewijs
  • Kopie van uw rijbewijs (indien u een bestuurderkaart aanvraagt)

Goed om te weten

U komt als bestuurder voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking als u:

  • Een aantoonbare loopbeperking hebt en;
  • Deze beperking van langdurige aard is (langer dan 6 maanden) en;
  • Met de gebruikelijke loophulpmiddelen (denk bijvoorbeeld aan een stok of rollator) het u niet lukt om in redelijkheid zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet af te leggen.
  • Voor een passagierskaart komt u in aanmerking als u naast bovenstaande vereisten ook voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder die u vervoert. De beoordelend arts kijkt of u in staat bent (fysiek en/of geestelijk) even te wachten totdat de bestuurder de auto heeft geparkeerd.
  • Een gehandicaptenparkeerkaart wordt maximaal voor de duur van 5 jaar afgegeven. Daarna moet opnieuw beoordeeld worden of u aan de criteria voldoet. 

Bezorging

Het bezorgen van uw gehandicaptenparkeerkaart gaat in vijf stappen:

  • U krijgt na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum een e-mail en sms zodra uw gehandicaptenparkeerkaart gereed is.
  • U logt in op mijnafspraak.nlexterne-link-icoon waar u kunt kiezen waar en wanneer u uw gehandicaptenparkeerkaart bezorgd wilt hebben. Wanneer u een spoedaanvraag doet, is het niet mogelijk om de parkeerkaart te bezorgen en dient u deze zelf af te halen bij de balie, u kunt hiervoor een afspraak maken
  • Op de dag van de bezorging ziet u op mijnafspraak.nlexterne-link-icoon een foto van de medewerker die bij u langskomt.
  • De medewerker controleert bij aankomst uw identiteit aan de hand van het nieuwe document en overhandigt u het product.
  • Indien van toepassing neemt de medewerker het oude document in en maakt dit in uw bijzijn ongeldig.

Er zijn geen kosten verbonden aan de bezorging. 

Wanneer u niet beschikt over een internetverbinding kunt u nog steeds uw product laten bezorgen. In dat geval wordt u binnen vijf werkdagen na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum gebeld om een afspraak te maken.   

Kosten

Het tarief voor het in behandeling nemen van een eerste aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart is inclusief de medische keuring en bedraagt € 112,05. Gaat het om een verlenging van de gehandicaptenkaart? Dan bedragen de kosten € 44,35.

Let op: Dit tarief wordt ook in rekening gebracht indien u niet in aanmerking blijkt te komen voor de gehandicaptenparkeerkaart.

Bent u verhinderd voor de medische keuring bel dan tijdig af via telefoonnummer: 0172-522522. Komt u zonder annuleringsbericht niet opdagen dan brengen we € 56,00 in rekening.