Gehandicaptenparkeerkaart

Heeft u een loopbeperking waardoor het u niet meer lukt om langere afstanden te lopen en wilt u daarom gebruik maken van openbare gehandicaptenparkeerplaatsen? Dan kunt u bij de gemeente een aanvraag doen voor een gehandicaptenparkeerkaart.

Goed om te weten

U komt als bestuurder voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking als u:

  • Een aantoonbare loopbeperking hebt en;
  • Deze beperking van langdurige aard is (langer dan 6 maanden) en;
  • Met de gebruikelijke loophulpmiddelen (denk bijvoorbeeld aan een stok of rollator) het u niet lukt om in redelijkheid zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet af te leggen.
  • Voor een passagierskaart komt u in aanmerking als u naast bovenstaande vereisten ook voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder die u vervoert. De beoordelend arts kijkt of u in staat bent (fysiek en/of geestelijk) even te wachten totdat de bestuurder de auto heeft geparkeerd.
  • Een gehandicaptenparkeerkaart wordt maximaal voor de duur van 5 jaar afgegeven. Daarna moet opnieuw beoordeeld worden of u aan de criteria voldoet. 

Aanvragen

Vul het aanvraagformulier in en stuur deze op naar:

Postbus 401
2410 AK Bodegraven

pdf Aanvraagformulier gehandicapten parkeerkaart (PDF, 116.93 KB)

Voeg bij het aanvraagformulier de volgende stukken:

  • Een recente pasfoto
  • Kopie van uw identiteitsbewijs
  • Kopie van uw rijbewijs (indien u een bestuurderkaart aanvraagt)

Bezorging 
 

De gemeente bezorgt vanaf 1 december 2019 gratis het door u aangevraagde document bij u thuis, op het werk of op elke andere gewenste locatie in Nederland, behalve op de Waddeneilanden. AMP Groep bezorgt voor de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de documenten.

Het bezorgen van uw gehandicaptenparkeerkaart gaat in vijf stappen:

  • U krijgt na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum een e-mail en sms zodra uw gehandicaptenparkeerkaart gereed is.
  • U logt in op mijnafspraak.nl waar u kunt kiezen waar en wanneer u uw gehandicaptenparkeerkaart bezorgd wilt hebben.
  • Op de dag van de bezorging ziet u op mijnafspraak.nl een foto van de medewerker die bij u langskomt.
  • De medewerker controleert bij aankomst uw identiteit aan de hand van het nieuwe document en overhandigt u het product.
  • Indien van toepassing neemt de medewerker het oude document in en maakt dit in uw bijzijn ongeldig.

Geen e-mail of internet

Wanneer u niet beschikt over een internetverbinding kunt u nog steeds uw product laten bezorgen. In dat geval wordt u binnen vijf werkdagen na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum gebeld om een afspraak te maken.   

Bezorging is niet mogelijk als:

  • U uw gehandicaptenparkeerkaart snel nodig heeft en een spoedaanvraag doet.
  • U uw gehandicaptenparkeerkaart op één van de Waddeneilanden wilt laten bezorgen.

In deze gevallen haalt u uw gehandicaptenparkeerkaart af aan het loket waar u de aanvraag heeft gedaan.

De kaart wordt bezorgd op uw woonadres, werkadres of verblijfadres. De bezorgtijden zijn:

Maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 21.00 uur.

Vrijdag en zaterdag tussen 8.30 en 18.00 uur.

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan het bezorgen.

Kosten

Het tarief voor in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart is € 38,50

Let op: Dit tarief wordt ook in rekening gebracht indien u niet in aanmerking blijkt te komen voor de gehandicaptenparkeerkaart.