Booodahcheese campagne

De gemeente is een lokale corona campagne gestart in strijd tegen het coronavirus. De gemeente geeft met deze lokale campagne gehoor aan de oproep vanuit de Veiligheidsregio Hollands Midden dat communicatie de komende tijd het belangrijkste middel is om te sturen op het gedrag van mensen als het om het naleven van de basisregels tegen corona gaat.

Het team Communicatie van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft een concept bedacht om de verschillende basisregels voor corona op een andere manier onder de aandacht te brengen.

Galliers tegen corona

Te beginnen met het plaatje hierboven waarop de 1,5 meter regel op een bij onze gemeente passende manier, wordt geïllustreerd. Met deze twee figuurtjes gaat de gemeente steeds een ander stukje van de coronaregels uitlichten. Of er wordt een aparte activiteit aan gekoppeld voor verschillende aandachtsgroepen.

Er is nadrukkelijk gekozen om de kazen op te nemen in de campagne omdat Bodegraven het grootste kaaspakhuis van Nederland is. Zo ligt de grootste hoeveel Gouda kaas opgeslagen in Bodegraven. Engelstalige noemen dit Gooo-dah cheese. Maar omdat de meeste kaas in Bodegraven ligt noemen we het in onze gemeente Booo-dah cheese. Net even anders. Kaas ligt dan ook voor de hand om te gebruiken voor de campagne. Maar dan op een speelse manier.

De campagne is op social media zichtbaar gemaakt onder de hashtag #booodahcheese. En hangt onderstaande poster aan de lantaarnpalen in onze gemeente.

Poster campagne

Inwoners reageren bij Omroep West positief op lokale campagne tegen corona

Omroep West ging samen met burgemeester Van der Kamp de straat op in de gemeente om met inwoners in gesprek te gaan over de campagne. 

Bekijk de video:


Burgemeester Christiaan van der Kamp en wethouder Dirk-Jan Knol delen 'kazen mondkapjes' uit.

Burgemeester Christiaan van der Kamp van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk pleit voor het verplicht dragen van mondkapjes in publieke binnenruimtes, winkels en supermarkten. Om deze stelling kracht bij te zetten deelde hij met wethouder Dirk-Jan Knol vrijdagmorgen 9 oktober mondkapjes uit in het centrum van Bodegraven en Reeuwijk. 


Gemeente Bodegraven-Reeuwijk daagt jongeren uit met video-challenge

Het aantal besmettingen loopt snel op, vooral onder jongeren en dus is het opvolgen van de basismaatregelen belangrijker dan ooit. De gemeente heeft daarom i.s.m Rebonieuws een speciale uitdaging bedacht voor jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Zij worden met een video op social media uitgedaagd om onder de hashtag #booodahcheesechallenge een zelfgemaakte video in te sturen, waarin zij laten zien hoe zij ervoor zorgen dat zijzelf, hun ouders, opa, oma en andere mensen niet besmet raken met het coronavirus. De inzender van de meest originele video maakt kans op een Iphone 11. De jury, waarvan burgemeester Van der Kamp juryvoorzitter is, kiest de winnaar uit alle inzendingen.

Inzendingen voor de #booodahcheesechallenge kunnen tot 30 oktober ingezonden worden via ‘WeTransfer’ naar video@rebonieuws.nl of op Instagram geplaatst worden onder de hashtag #booodahcheesechallenge. 

Bekijk de video